tisdag 27 september 2011

Jesus säger: Var inte rädd!

När du börjar läsa Bibeln kan man bli rädd när man läser vissa stycken och jag tycker det är viktigt att nämna det. Jag själv hade även en rädsla att överhuvudtaget börja läsa den. Jag tänkte "tänk om den är sann, då måste jag ändra hela livet och hur ska det gå och vad hemskt att det isåfall finns ett helvete." Visst är det många saker som kan få en att bli rädd så det är bra att komma ihåg att Jesus gång på gång även fick påminna sina lärljungar att de inte skulle bli rädda. Jesus säger det flera gånger om i Bibeln i olika situationer när han talar. Man kan bli rädd för den onde men man kan även bli rädd för Jesus för han är så helig. Kontrasten mellan oss och honom blir så stor att man vill springa och gömma sig för hans helighet för man kanske inte tycker att man kan leva upp till kraven att vara lärljunge. Men när man accepterar Guds erbjudande i Jesus, att han har gjort allt för oss då inser man att vi får komma som vi är. Jesus sade ju: "Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare". (Matteus 9:13 Bibel 2000)

Jesus lärljungar i Bibeln gör också många misstag som exempelvis Petrus, som sedan kom att bli första påven i Rom, som förnekade att han överhuvud taget kände Jesus när han blev konfronterad då Jesus hade blivit överlämnad. Alla Jesus lärljungar flydde i rädsla men alla blev likväl förlåtna. Vi måste alltid minnas att Jesus själv sade om förlåtelse att:

"Om din broder syndar så tillrättavisa honom och om han ångrar sig så förlåt honom. Även om han syndar mot dig sju gånger om dagen och kommer tillbaka till dig sju gånger och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom" (Lukas 17:3-4  Folkbibeln)

Att vi är syndare är ett faktum och vi skall alltid erkänna vår synd oavsett hur skamligt det känns. Men kom ihåg att Jesus redan vet alla dina synder. ALLA! Han önskar att vi är ärliga och bekänner dem och ber om hjälp. Ingenting du bekänner inför Herren kan få honom att älska dig mindre. Om vi är för stolta för att erkänna våra brister gör vi motstånd mot Guds förlåtelse. Bekänd synd leder till nåd! Kom ihåg priset han har betalt för dig! Det kostade Jesus sitt eget blod att få vara med dig. Han släpper inte taget om dig!

I dagar av ångest och oro så tänk på Jesus underbara ord:

"..den som kommer till mig skall jag inte visa bort" (Johannes 6:37 Bibel 2000)
"..den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut" (Johannes 6:37 Folkbibeln)

..och likväl minns vad Johannes skriver i sitt första brev:

"Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet" (1:a Johannesbrevet 1:9 Bibel 2000)

Be Jesus att komma till dig! Han gör dig inte besviken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar